Jak vybrat boty na motorku?

Obujte se i na motorku bezpečně a pohodlně.

vysoké boty na motorku

U bundy nebo kombinézy by motorkářské oblečení nemělo končit. Stejně tak důležité jsou totiž boty, které vás ochrání v případě pádu a současně vám zpříjemní ovládání motorky. Zároveň by měly být pohodlné a do každého počasí. Myslíte si, že takový výběr je složitý? Pokud se budete řídit několika jednoduchými radami, snadno je vyberete i vy sami. 

Typy motocyklových bot

Kolik je druhů motorek, tolik je i motocyklových bot. Někde je důležitější ochrana holeně, jindy je to stabilita, přilnutí k noze. Protože vás čeká pohyb ve vyšších rychlostech a vaše chodidla budou blízko země, bude lepší se vyhnout kompromisům. Vždy vybírejte boty podle konkrétního typu vaší motorky.  

Silniční a turistické

Tohle budou boty, které s vámi najezdí i několik stovek kilometrů denně. Proto je důležitý maximální komfort, a to i při běžném nošení, nejen na stroji. Neměly by se vám v nich zapařovat nohy a měly by vám vyhovovat v dešti i na sluníčku. Ideální je proto některý z modelů s prodyšnou a voděodolnou membránou, například Gore-tex. Mohou mít také vyjímatelnou vložku.

Sportovní

Kromě jiných vlastností bude důležitá i nízká hmotnost, protože na okruhu se počítá každý ušetřený gram. Zároveň by měly disponovat vysokou odolností proti otěru, až budete klopit zatáčky. Boty pro sportovní jízdu jsou často vybavené ventilací a systémem pro absorpci nárazů. 100% důraz je kladen na ochranu pat, kotníků a vašich holení. Tomu pomáhají i přídavné chrániče a slidery.

Motokros

Motokrosové boty poznáte podle většího počtu přezek. Zásadní je u nich totiž právě přilnavost k noze. Mívají také speciální výztuhy v oblasti paty a prstů, například dvakrát šitou podrážku nebo kovovou špičku. Navíc brání nepřirozenému ohýbání nebo rotaci nohy. Jejich dalším úkolem je zabránit vniknutí vody a nečistot dovnitř, mohou mít i vyjímatelnou vložku. Obecně platí, že mezi dalšími typy bot poskytují nejvyšší míru bezpečí. Na motokrosovou motorku byste bez těchto bot neměli nikdy sedat. 

Enduro a ATV

Pokud dáváte přednost jízdě na enduru nebo čtyřkolce, hledejte boty s podobnými vlastnostmi jako na motokros. To znamená ochrana holení, vysoká přilnavost k noze a především stabilita, abyste se na stupačkách mohli i postavit a přitom mít stroj neustále pod kontrolou. 

Chopper

U tohoto typu je sice funkce důležitá, ale stranou nesmí jít ani styl. Víc než u jiných typů zde najdete jako materiál kůži, v některých případech i přiznanou ocelovou špičku. Nejsou tak vysoké jako třeba motokrosové boty. Vždy se ujistěte, že zvládnou i silný déšť – důležitá je buď nepromokavá kůže, nebo přítomnost funkční membrány. Ta nejenom zastaví vodu, ale také bude odvádět vlhkost směrem od nohou (pot). Tato obuv je pohodlnější, někdy disponuje i vnitřním polstrováním. Často je vybavena podrážkou odolnou proti oleji a benzínu. 

Skútr a moped

Na prohánění po městě není třeba tak velká ochrana, jakou poskytují motokrosové nebo enduro boty. I proto tento typ obuvi vypadá často jako vyšší tenisky, jen materiály jsou jiné. Špička a pata jsou zpevněné, materiály o něco odolnější. Zvládnete v nich i procházku nebo řízení auta. 

kotníčkové boty

Na co se při výběru zaměřit

I když už víte, jaké typy bot existují, ještě na chvíli byste měli nákup odložit a raději se zaměřit na to, co od svých nových motocyklových bot očekáváte. 

Požadavky 

Jak vlastně budete boty využívat? Budete v nich „jen“ jezdit a na chození budete mít vždy po ruce další obuv? V tom případě volte s klidem vysoké boty s lepší ochranou a pevnějším skeletem. Naopak – pokud plánujete procházky po hradech nebo jiných zajímavých místech, pořiďte si měkčí a případně i nižší boty. 

Samotnou kategorii představuje pohodlí – na delších cestách by vám nevhodné boty spolehlivě zničily celý zážitek z jízdy. Proto volte modely s polstrováním, které se lépe přizpůsobí tělu. Naopak na sportovních motorkách preferujte nízkou hmotnost a ochranu. Vybírejte takový typ obuvi, v němž se vám stroj bude dobře ovládat.

I míra ochrany je důležitá, i když pokaždé z jiných důvodů. Na okruhu potřebujete vysokou odolnost proti prodření o asfalt, na motokrosové dráze zase proti kamení a dalším nečistotám. I z toho důvodu jsou vhodnější vyšší boty z kvalitnějších materiálů (i když ani kůže se neztratí). V nižších rychlostech (na chopperu, cruiseru nebo na skútru) může být ochrana nižší, ale o to důležitější bude pohodlí.

Určení 

Jako klasické boty se vyrábí pánské a dámské modely. Ty byste neměli zaměňovat, protože stavba nohy je u žen a mužů odlišná, a boty by proto dobře neseděly. Najdete ale také unisex varianty, které představují kompromisní řešení. A pokud na motorce začíná jezdit i váš potomek, existují i dětské motocyklové boty. 

Typ zapínání

Různé typy bot mají také různé druhy zapínání. Může jít o klasické tkaničky, které jsou vhodné pro obuv na skútr nebo na chopper, ale u obuvi pro náročnější ježdění už je nenajdete. Tam se uplatňuje spíš klasický zip nebo přezky, jaké znáte z bruslí nebo lyžáků. Ty jsou schopné zajistit maximální utažení, navíc máte jistotu, že nepovolí. Jde ale o mechanickou součástku, navíc při úderu kamene nebo pádu nemusí vydržet. Boty bývají navíc vybavené doplňkovým suchým zipem, jenž bývá u horního kraje obuvi, případně jako jeden ze způsobů zapínání. Právě kombinace několika typů zapínání je čím dál častější, například turistické boty kombinují klasický a suchý zip. 

Materiál 

Dalším parametrem, nad nímž byste se měli zamyslet, je materiál boty. Typická je kůže – jedná se o přírodní materiál s klasickým vzhledem. Je odolná a voděodolná. Kůže je ideální pro výrobu bot na skútr i na delší cestování, ale vyrábí se z ní i díly na motokrosové nebo enduro boty. O kůži je však třeba se pravidelně starat, aby si svoje vlastnosti uchovala co nejdéle. Alternativou je umělá kůže, která vypadá podobně a současně nabízí podobné vlastnosti. Nevyžaduje takovou péči, ale jedná se o syntetický materiál, proto je třeba o něj také odlišně pečovat. Na motocyklových botách najdete i množství textilních částí – nejčastěji půjde o vnitřek boty, případně vnějšek bot na skútry a mopedy. Textilní bývá i vyjímatelná vložka, která se pak dá i vyprat – je však nutné dodržovat pokyny výrobce. Pokud bude bota vystavena náročným podmínkám, preferujte plast. Právě různé plastové části ochrání vaše nohy před nárazy, oděrem a zároveň dokážou botu zpevnit tak, aby nedošlo ke zranění. Plast je zároveň lehký materiál, který ocení i závodní jezdci.

Kvalita zpracování

Pokud na něčem závisí vaše bezpečí, měli byste být přesvědčeni o kvalitě daného výrobku. V tomto případě znamená kvalitní zpracování například dvojité švy, odolnost vůči dešti (i dlouhotrvající průtrži mračen) i prudkému slunci a také vůči mechanickému poškození. Ať už to bude odražený kamínek, náraz větve na polní cestě, nebo kontakt s vozovkou, měla by bota vše vydržet a zároveň udržet vaši nohu v bezpečí. 

U bot na motocykl narazíte na dva druhy konstrukce – lepené a šité. U šitých bot máte jistotu, že se vám nikdy nerozlepí, jen je třeba počítat s vyšší cenou a také zkontrolovat kvalitu švů, jež by měly být alespoň dvojité.  

Design

Tradiční je sice černá barva a tmavé odstíny, ale v současné nabídce si vybere každý. Milovníci klasiky sáhnou po kožených modelech v hnědé nebo černé kůži, třeba i s kovovými detaily. Oproti tomu sportovně založení motorkáři a enduro jezdci mají možnost si vybírat i mezi divokými barevnými vzory v originálních kombinacích. E-shopy zároveň nabízí designy, s nimiž jezdí světové špičky motorsportu, takže můžete jezdit ve stejném stylu jako váš oblíbený závodník. 

Cena

Boty na motocykl jsou dražší než běžná obuv. Je to dané i tím, že musí snášet mnohem větší zátěž a zároveň dokonale chránit vaše nohy. Proto většina kvalitních bot začíná na cenách kolem 2 000 korun. S rostoucí kvalitou, úrovní zpracování a lepšími materiály roste cena na průměrných 4 000 korun, to už máte jistotu perfektně zpracovaného výrobku. Výjimkou ale nejsou ani částky kolem 6 000 korun za pár bot. S nimi ale dostáváte designově i funkčně špičkový produkt, který vám bude sloužit dlouho, spolehlivě, a navíc ho nebude mít každý na potkání. 

boty na skútr

Specifické vlastnosti a možnosti

Pokud si říkáte, že na botách už nelze nic moc vylepšit, možná se budete divit. I motocyklové boty mohou mít různé doplňky, které vám zpříjemní jejich nošení a zvýší vaše bezpečí.

  • Reflexní prvky - vidět a být viděn. To je základní pravidlo silničního provozu bez ohledu na to, jestli jste chodec nebo motorista. Každá reflexní plocha se počítá. 

  • Nepromokavá úprava - není moc nepříjemnějších věcí, než když jste na projížďce a najednou začne nečekaně pršet. A i když krátký deštík vydrží většina motocyklových bot, při delším dešti oceníte nepromokavou úpravu. Ta může být dána buď přímo materiálem (kůže, plast), nebo některou z funkčních membrán. Tou nejznámější je Gore-tex, ale většina výrobců obuvi má nějakou vlastní alternativu se slovem „tex“ v názvu. 

  • Vyztužení a ochrana nohou - podle stylu jízdy byste měli vybírat i to, kde bude bota vyztužená, a poskytne tak vašim nohám další ochranu. Nejčastěji to bývá špička, kotníky, paty a holeně, kam hlavně na polních cestách může nečekaně udeřit skrytá větev. 

  • Zesílení v oblasti řazení - pokud váš styl jízdy vyžaduje častější řazení, máte štěstí. I pro vás se vyrábí obuv, speciálně zesílená právě v místech, kde nohou řadíte. 

Rady a tipy

I když máte už o svých nových motorkářských botách dobrou představu, podívejte se ještě na doporučení, díky nimž si je užijete dlouho a v bezvadném stavu.

Jak vybrat správnou velikost

Na tomto místě je třeba přidat malé varování: Velikost boty na motocykl nemusí odpovídat velikosti vašich civilních bot. Každý výrobce si totiž boty čísluje „po svém“ a jakkoli jsou si tyto velikosti do značné míry podobné, nejsou shodné. Před nákupem se proto raději podívejte na stránky prodejce nebo výrobce a velikost si zkontrolujte. 

Údržba

Údržba bot závisí z velké míry na materiálu, ze kterého jsou vyrobené. Každý výrobce k nim navíc dodává leták, jak o ně pečovat, aby vám vydržely co nejdéle. A zatímco některé boty stačí otřít vlhkým hadříkem nebo použít univerzální čistič, jindy je dobré sáhnout třeba po impregnaci ve spreji nebo vosku, zejména v případě kožené obuvi.